Matkalla minuksi -projekti on lähtenyt liikkeelle auttamisen halusta ja kokeilusta yhdistää voimavaroja ja osaamista. Ideanamme on tukea elämän käännekohdassa tai karikossa kulkevaa Matkailijaa ja auttaa häntä löytämään parempia puolia itsestään, avata sisäisiä lukkoja ja vahvistaa omaa minää, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Projektissa emme vie ketään perille, mutta toimimme hetken maamerkkinä ja tuemme taivalta.

Projekti koostuu pienryhmästä, joka kokoontuu kymmenen kertaa. Näissä kahden tunnin tapaamisissa mieltä ja kehoa avataan erilaisten joogaharjoitusten avulla. Kaikilla kerroilla tehdään myös luova taideharjoitus käyttäen eri materiaaleja ja tekniikoita, kuten maalausta ja savityöskentelyä. Tämän lisäksi ryhmä kokoontuu stylistin kanssa, joka auttaa katsomaan tarkemmin omaa kehonkuvaa ja löytämään siitä parempia puolia. Jokainen osallistuja saa myös värianalyysin ja ideoita oman tyylin päivittämiseen.

Matkalla minuksi -projektin taustavoimana toimii Kumppanuustalo Artteli, joka antoi käyttöömme tilat niin jooga- ja taideharjoituksia kuin myös stailausluentoja varten. Bonuksena Matkailijat pääsevät kokeilemaan ilmajoogaa Joogastudio Lentävässä Matossa.

Ensimmäiseen projektiimme emme lähteneet luomaan selkeää kohderyhmää. Halusimme nähdä, keissä se herättää kiinnostusta ja millaisia tarinoita kohtaisimme. Lopulta matkallemme lähtivät kahdeksan eri-ikäistä, erilaisessa elämän vaiheessa olevaa naishenkilöä.

Tässä blogissa avaamme Matkailijoiden mietteitä, kokemuksia ja projektissa käytettyjä elementtejä kuvin ja sanoin. Kyseessä on hyvin henkilökohtainen, sisäinen ja hitaasti aukeava prosessi ja siksi jokainen Matkailija tuo esille vain sen, mitä itse haluaa. Yksityisyyden suojaamiseksi kaikki Matkailijat kulkevat projektissa salanimellä.



Tervetuloa mukaan!



Mia

Yogart, matkalla minuksi

Yogart, matkalla minuksi

Yogart, matkalla minuksi

yogart, matkalla minuksi

























Neljäntenä matkailijana tapaamme Mian. Hänen ajatuksiaan matkan alkuvaiheessa ovat:

"Jonkun vuoden päästä olen lähempänä 40 vuotta kuin 30. Se tuntuu hurjalta. Mihin kaikki aika on kulunut? Ehkä ajan kulumisen pysäyttämänä olen jäänyt miettimään elänkö sellaista elämää mikä tekee minut onnelliseksi vai toteutanko vain yhteiskunnan tai jonkun muun agendaa. Olen usein kokenut, että minun pitää olla jotain toisenlaista kuin mitä olen. Jotain enemmän tai jotain vähemmän. Minulla on hyviä, pitkäaikaisiakin ystävyyssuhteita, mutta silti tuntuu, etten ole riittänyt. Etten ole kyennyt antamaan parastani tai, että olen teeskentelijä. Etten ole lunastanut antamiani lupauksia. Myös kehoni olen kokenut olevan vääränlainen. Milloin liian pulska, milloin liian luiseva. Ehkä siitä syystä vaatteet, muoti, meikit ym. eivät ole koskaan olleet elämässäni mitenkään keskeisessä roolissa. Jollain toisella voisi toki olla toisin päin, mutta omalla kohdallani olen ajatellut ”mitä turhaa”. Välillä olen jopa ollut ylpeä siitä, kuinka ”pihalla” olen kulloisistakin trendeistä. Joskus harvoin olen kysynyt kavereilta palautetta ja ehdotuksia tyyliin, hiusten ym.uudistamiseen, mutta ovat varmaan tottuneet näkemään minut tällaisena niin pitkään, että eivät edes osaa kuvitella minua toisennäköisenä. Ehkä myös toisen olemukseen tai tyyliin (ja varsinkin sen puuttumiseen ;)) puuttumista pidetään suomalaisessa kulttuurissa epäkohteliaana.

Olen tehnyt töitä ihmisten kanssa alalla, josta haaveilin osin jo yläasteella. Burn outin ja oman elämän kipukohtien kohtaaminen otti jälkikäteen arvioituna kovemmille kuin olin kuvitellut. Olen elämässä rämpinyt eteenpäin monesta, mutta ammatti-identiteettiin liittyvä kriisi iski voimalla ja sai kyseeenalaistamaan monia muitakin ratkaisuja ja elämäntapojani.

Vihreät arvot ovat teini-iästä lähtien olleet minulle läheisiä. Jotenkin unelmani luonnonläheisemmästä elämästä kuitenkin jäi jonnekin matkan varrelle. En edelleenkään omista autoa ja syön lihaa vain harvoin, mutta koen, etten elä riittävästi arvojeni mukaan. Asun keskustassa ja olen huomannut, että liika ärsykkeiden määrä saa minut hermostuneeksi ja levottomaksi sekä varautuneeksi. Haluaisin löytää uudestaan lapsenomaisen innokkuuden ja uteliaisuuden elämää kohtaan. On vaikea huomata ja myöntää, että on hukannut luovuuden ja tekemisen ilon turhan suorittamisen ja vakavuuden alle.

Muutama vuosi sitten löydin mindfulnesin ja ryhdyin harjoittamaan hyväksyvää läsnäoloa. Huomasin mieleni kiitävän useimmiten tuhatta ja sataa. Paikoillaan oleminen oli todella vaikeaa. Minun on ollut aiemmin myös vaikea sitoutua mihinkään säännölliseen harjoitteluun, olen turhautunut, jos en ole edistynyt riittävän nopeasti ja myös mindfulnesin harjottamisessa minulla on ollut erilaisia kausia. Ajoittain minun on ollut todella vaikea rauhoittua tekemään asioita kunnolla. En tiedä mistä tämä kiireen ja levottomuuden kokemus minuun on tullut. Haluisin löytää uudenlaista herkkyyttä ja rohkeutta olla aidosti läsnä ja uskaltautua olemaan tietämättä ennalta. Niin kliseistä kuin se onkin huomaan kaipaavani uudenlaista aidompaa yhteyttä itseeni, kehominääni, mieleeni, luontoon, kanssaihmisiin. Herkkyyttä aistia, olla läsnä hetkessä, kokea asioita ilman ennakko-oletusten rajoittavuutta. Kurssin toivon toimivan innostuksena, tienviittana tällä tiellä."

Yogart, matkalla minuksi